Rejestracja POZ i AOS
Pacjent w Podkarpackim Centrum Medycznym może zarejestrować się osobiście, za pośrednictwem osoby trzeciej, telefonicznie oraz internetowo za pomocą platfomy PSIM2.
Rejestracja telefoniczna odbywa się w godzinach od 7:15-17:45.
Rejestracja telefoniczna dostępna jest pod następującymi numerami telefonów: 17 852 89 00, wewnętrzny numer: 220, 227.
Rejestracja internetowa jest możliwa pod linkiem: PSIM2
Jedna z Rejestratorek medycznych stale odpowiada za obsługę telefoniczną pacjentów, natomiast pozostałe rejestratorki obsługują pacjentów stacjonarnie lub telefonicznie oraz wykonują dodatkowe czynności związane z obsługą rejestracji (przygotowywanie i odkładanie kartotek pacjentów, kserowanie dokumentacji medycznej, telefoniczne odwoływanie pacjentów).
Rejestracja stacjonarna w placówce PCM w Rzeszowie odbywa się w godzinach od 7:00-18:00.
Rejestratorka po przywitaniu i wysłuchaniu pacjenta, zbiera informację dotyczące oczekiwanej usługi medycznej i określa jego potrzeby w trybie rejestracji.
Pacjent zgłaszający się osobiście do Działu Obsługi Pacjenta zobowiązany jest przedstawić dokument pozwalający zweryfikować jego tożsamość. Dokumentem pozwalającym zweryfikować dane pacjenta jest dowód osobisty, opcjonalnie inny dokument tożsamości ze zdjęciem. Wyjątek od powyższej zasady stanowi sytuacja zgłaszania przez pacjenta złego samopoczucia/wyraźne oznaki złego stanu zdrowia – w takiej sytuacji – pracownik Działu Obsługi Pacjenta zobowiązany jest skierować pacjenta do gabinetu zabiegowego – niezwłocznie informując o fakcie pielęgniarkę. Dalszą obsługę pacjenta w tej sytuacji przejmuje pielęgniarka gabinetu zabiegowego.
Warunkiem zapisania pacjenta na wizytę pierwszorazową u lekarza specjalisty jest posiadanie przez pacjenta aktualnego skierowania do poradni specjalistycznej, w przypadku lekarza POZ – deklaracja pacjenta o chęci korzystania ze świadczeń w ramach POZ.
Dokumentu skierowania nie muszą przedstawiać: inwalidzi wojenni i wojskowi, osoby represjonowane, kombatanci, osoby chore na gruźlicę, zakażeni wirusem HIV, osoby niewidome, ofiary działań wojennych, żołnierze zastępczej służby wojskowej i inni zgodnie z Ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm.) oraz Ustawą z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2025 poz. 515).
Pacjent ma obowiązek dostarczyć oryginał skierowania lub kod dostępu do skierowania w dniu rejestracji.
Po zweryfikowaniu i potwierdzeniu tożsamości i dokumentu skierowania (wizyta w poradni specjalistycznej) Rejestratorka medyczna wprowadza dane do elektronicznej bazy danych mMedica:
-
Imię (imiona) i nazwisko,
-
Numer PESEL,
-
Data urodzenia,
-
Płeć,
-
Oddział NFZ,
-
Adres zamieszkania,
-
Nr telefonu,
Po zarejestrowaniu pacjenta w systemie rejestratorka medyczna zapisuje pacjentowi na kartce: datę, godzinę, numer gabinetu i nazwisko lekarza, do którego pacjent został zarejestrowany.
Założenie dokumentacji pacjenta osobie zgłaszającej się po raz pierwszy wraz z wymaganymi oświadczeniami:
-
dotyczące uzyskania informacji o stanie zdrowia i udzielonych świadczeniach, udostępnianiu dokumentacji medycznej oraz udostępnianiu recept, wyników badań lub zleceń,
-
oświadczenie rodzica w przypadku dziecka/osoby nieletniej,
-
oświadczenie opiekuna prawnego,
-
oświadczenie o odwołaniu upoważnienia.
W razie nieobecności lekarza, rejestratorka medyczna ma obowiązek niezwłocznie poinformować pacjenta o odwołaniu wizyty i ustalić możliwie najbliższy termin.
Jeśli odwoływanie wizyt dotyczy pacjentów czekających na przyjęcie pod gabinetem – Rejestratorka medyczna zobowiązana jest przejść pod gabinet i przeprosić pacjentów za zaistniałą sytuację oraz poprosić o podejście do okienka rejestracji celem ustalenia wizyty.
Pacjenci zgłaszający się do:
-
Pracowni Diagnostycznych,
-
Punktu pobrań
-
Działu Rehabilitacji Leczniczej,
-
Poradni Medycyny Pracy
kierowani są z Działu Obsługi Pacjenta bezpośrednio do Pracowni/Poradni w których następuje dalsza rejestracja na wyznaczone badania/zabiegi.
Badania diagnostyczne
Zasady przeprowadzenia badań diagnostycznych: badania słuchu, spirometrii, EKG, EEG
-
Podstawą wykonania badania jest skierowanie wystawione przez lekarza POZ lub lekarza specjalistę, lekarza medycyny pracy lub lekarza z innych placówek posiadających podpisane umowy.
-
Pacjenci z poradni POZ lub specjalistycznej przyjmowani są na podstawie skierowania wg obowiązującego wzoru lub generowane ze systemu (mMedica).
-
Zawartość skierowania jest zgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawnymi.
-
W przypadku braku danych niezbędnych do wykonania procedury medycznej, pracownik ma prawo wymagać od pacjenta podania brakujących danych/informacji.
-
W razie odmowy w uzasadnionych przypadkach badanie może zostać niewykonane.
-
W przypadku braku jednoznacznego rozpoznania badanie również może zostać niewykonane.
Rejestracja i wyznaczanie terminu badania
-
Rejestracja pacjentów odbywa się na bieżąco w danym dniu wg kolejności zgłaszania się na badanie słuchu, EKG, spirometrii
-
Rejestracja pacjentów odbywa się w Książce badań diagnostycznych.
-
Każde badanie posiada numer kolejny odpowiednio wg wzrastającej liczby w danym roku kalendarzowym.
Wykonanie badań diagnostycznych
-
Po wykonaniu badania wynik w formie papierowej (zapis bez opisu) zostaje dostarczony do kartoteki pacjenta lub przekazany pacjentowi.
Archiwizacja dokumentacji
-
Posiadane w pracowni skierowania i rejestr pacjentów są archiwizowane według ustalonych przepisów.
Zasady przeprowadzenia badań diagnostycznych: EEG
-
Podstawą wykonania badania jest skierowanie w formie pisemnej, wystawione przez lekarza specjalistę, lekarza medycyny pracy lub lekarza z innych placówek posiadających podpisane umowy, dopuszcza się również możliwość wykonania badania bez skierowania na życzenie pacjenta.
-
Pacjenci z poradni specjalistycznej przyjmowani są na podstawie skierowania wg obowiązującego wzoru lub generowane ze systemu (mMedica).
-
Zawartość skierowania jest zgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawnymi.
-
W przypadku braku danych niezbędnych do wykonania procedury medycznej, pracownik ma prawo wymagać od pacjenta podania brakujących danych/informacji.
-
W razie odmowy w uzasadnionych przypadkach badanie może zostać niewykonane.
-
W przypadku braku jednoznacznego rozpoznania badanie również może zostać niewykonane.
Rejestracja i wyznaczanie terminu.
-
Rejestracja pacjentów na badanie EEG jest ustalona według terminarza.
-
Pacjenci, u których badanie wymaga dalszego przygotowania się do badania informowani są o sposobie przygotowania.
-
Rejestracja pacjentów odbywa się w Książce badań diagnostycznych.
-
Każde badanie posiada numer kolejny odpowiednio wg wzrastającej liczby w danym roku kalendarzowym.
Wykonanie badań diagnostycznych
-
Wynik badania w formie papierowej przekazywany jest do kartoteki pacjenta, jeśli skierowanie było z PCM.
-
Wynik badania z pozostałych placówek medycznych pacjent odbiera osobiście lub przez osobę upoważnioną.
Archiwizacja dokumentacji medycznej.
-
Wyniki archiwizowane są w systemie medycznym oraz w formie papierowej według ustalonych przepisów.
Medycyna Pracy
Badania medycyny pracy przeprowadzane są zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie Pracy.
Badania medycyny pracy w PCM Rzeszów obejmują:
-
Badania wstępne
-
Badania okresowe
-
Badania kontrolne
Badania wykonywane są dla pracowników, których pracodawcy zawarli umowę na badania profilaktyczne z PCM Rzeszów.
Umowy zawierane są w Księgowości po wypełnieniu podania o ofertę.
Umowa określa w szczególności: strony umowy, zakres badań, warunki i sposób udzielania świadczeń, terminy płatności, sposób rozwiązania umowy, tryb rozstrzygania sporów.
Badania medycyny pracy prowadzone są od poniedziałku do piątku po uprzedniej rejestracji pacjenta.
Rejestracja na badania jest możliwa:
-
Osobiście – gabinet 117 (na parterze)
-
Telefonicznie – 17 852 56 00
-
E-mail –
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W dniu badania pacjent powinien:
Zgłosić się na czczo, z próbką moczu, dokumentem tożsamości i skierowaniem podpisanym i opieczętowanym przez pracodawcę.
Podstawą przyjęcia pacjenta jest:
-
Identyfikacja pracownika (sprawdzenie zgodności danych ze skierowania z dowodem tożsamości)
-
Aktualna umowa z zakładem pracy
-
Weryfikacja sposobu płatności (płatność gotówkowa w kasie lub przelew)
-
Wpis do księgi medycyny pracy potwierdzający przyjęcie pacjenta.
Skierowanie na badania powinno zawierać
-
Datę wystawienia
-
Dane osobowe pracownika
-
Rodzaj badań (wstępne, okresowe, kontrolne)
Wstępnym badaniom lekarskim podlegają:
-
osoby przyjmowane do pracy;
-
pracownicy młodociani przenoszeni na inne stanowiska pracy;
-
inni pracownicy przenoszeni na stanowiska pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.
Badania wstępne należy przeprowadzić przed dopuszczeniem pracownika do pracy (oznacza to, że badania wstępne powinny być przeprowadzone najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika).
Badaniom okresowym podlegają wszyscy pracownicy. Częstotliwość wykonywania badań okresowych określa załącznik do rozporządzenia w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy. Lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne może wyznaczyć krótszy termin następnego badania, jeżeli stwierdzi, że jest to niezbędne do prawidłowej oceny stanu zdrowia pracownika.
Badaniom kontrolnym poddawani są pracownicy w razie zgłoszenia gotowości do pracy po nieobecności w pracy spowodowanej chorobą trwającą dłużej niż 30 dni. Badania te mają na celu sprawdzenie, czy przebyta przez pracownika długotrwała choroba nie wpłyneła negatywnie na jego zdolność zdrowotną do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku.
Opis warunków pracy uwzględniający informacje o występowaniu czynników niebezpiecznych, szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych z podaniem wielkości narażenia oraz aktualne wyniki pomiarów czynników szkodliwych na tych stanowiskach
Pieczęć i podpis osoby kierującej na badanie.
Zakres badań i konsultacji zależy od narażeń i czynników szkodliwych występujących na danym stanowisku pracy (wg pracodawcy).
Badania i konsultacje zlecane są w oparciu o aktualne Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie Pracy.
Osoba przyjmująca pacjenta ze skierowaniem:
-
sprawdza zgodność danych ze skierowania z dowodem tożsamości pacjenta,
-
dokonuje wpisu do księgi medycyny pracy który jest potwierdzeniem przyjęcia pacjenta,
-
wydaje skierowania na poszczególne konsultacje opierając się na czynnikach szkodliwych występujących na danym stanowisku pracy,
-
szczegółowo informuje pacjenta o zaplanowanych konsultacjach / badaniach oraz miejscu ich wykonania,
-
w przypadku płatności gotówkowej kieruje pacjenta do księgowości w celu dokonania opłaty za zaplanowane konsultacje / badania.
Skierowania są drukowane i w wersji papierowej przekazane pracownikowi wraz z listą gabinetów do których ma się zgłosić.
Dokumentacja po wykonaniu badania przez orzecznika pozostaje w placówce. Pacjent otrzymuje orzeczenie lekarskie z którym udaje się do pracodawcy.

